Kokemuksia ja tuloksia työelämän digitaidot -koulutuksesta

Kuvituskuvassa robotti- ja ihmiskäsi kättelevät.

Työväen Sivistysliitto TSL ja TJS Opintokeskus toteuttivat Työelämän digitaidot -koulutushankkeen itsenäisenä verkko-opiskeluna Howspace-alustalla vuosina 2023-2024. Hankkeen tarkoituksena oli tukea työikäisiä jatkuvan oppimisen katveessa olevia ihmisiä työelämässä tarvittavan digiosaamisensa kehittämisessä. Hankkeen rahoitti Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpa. Koulutus oli osallistujille maksuton.

Koulutuksessa oli kaikille yhteinen aloitusmoduuli sekä yhdeksän digiaiheista moduulia. Jokainen moduuli oli 2,5 opintopisteen laajuinen. Suoritetuista opinnoista sai merkinnän Oma Opintopolku -palveluun, joka on kansallinen opintorekisteri.

Suoritetuista opinnoista osaamispisteitä annettiin 134 henkilölle. Opintopisteiden arvoisia suorituksia oli yhteensä 730. Keskimääräinen suoritusprosentti kaikissa moduuleissa oli 75,4.

Työllistyminen, työelämässä pärjääminen ja urakehitys motivoivat osallistumaan

Opiskelijoita ilmoittautui mukaan 270. Näistä oli työllisiä 219, työttömiä 36 ja työvoiman ulkopuolisia 15.

Digitaidot liitettiin työllistymiseen ja urasiirtymiin. Moni osallistuja halusi vahvistaa digitaitojaan, jotta pysyisi työelämän kehityksessä mukana.

Osallistujat myös pelkäsivät, että digitaalinen kehitys karkaa omien taitojen ulottumattomiin – ja jos näin käy, eroa ei enää myöhemmin saa kurottua kiinni.

Nykyajassa haastaa erityisesti tekoäly. Sen käytössä huolestuttaa oikeanlainen ja turvallinen käyttö.  Työssäkäyvät ja muutkin olivat saattaneet saada lyhyitä perehdytyksiä siihen, mikä tekoäly on ja miten se toimii. Sen sijaan on pulaa pidemmistä tai työpajamaisista koulutuksista, joissa oppisi, miten tekoälyä voi käytännössä hyödyntää omassa työssä.

Kaikki työnantajat eivät tarjoa koulutusta digitaitoihin. Työntekijän osaamisvaatimukset saattavat kuitenkin muuttua, jos työtehtävät muuttuvat, ja tällöin tarvittavia taitoja ei välttämättä ole.

Monien osallistujien mielissä hyvät digitaidot kulminoituivat yllättäen Exceliin. Vaikka henkilön digitaidot olisivat hyvät, hän ei koe niin, jos Excelin käyttö ei suju. Exceliä pidetään tärkeänä, koska sen avulla kootaan tietoa työn tuloksista. Se on hallittava, jos haluaa esihenkilöksi tai tiimin vetäjäksi.

Suorittaminen omaan tahtiin ja opetusmenetelmien monipuolisuus motivoivat

Kurssilaiset kokivat erittäin hyvänä mahdollisuuden opiskella rauhassa omaan tahtiin. Haasteena sen sijaan oli ajan löytyminen.

– Opiskelu piti oikeasti aikatauluttaa itselle. Ensimmäinen askel oli ottaa aikaa kalenteroimiseen, toinen askel oli tehdä selkeä päätös suorittaa opintoja, kertoo Pinja Kuusenaho, kurssin ohjaaja. 

Palautteen perusteella opiskelemaan kannusti myös opetusmenetelmien -ja materiaalien monipuolisuus. Suosituimmat aiheet olivat perusdigitaidot työssä, tiedonhakutaidot ja tietoturva sekä tekoäly ja työelämän digitaalisten osaamistarpeiden ennakointi.

HOKS-keskustelut selkiyttivät oppimistavoitteita

Itsenäisen opiskelun tueksi tarjolla oli HOKS-keskustelut (henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma), henkilökohtainen tuki sekä kurssilaisten yhteistapaamiset.

Ohjaajat toteuttivat kurssilaisille 178 HOKS-keskustelua.

– Keskustelussa osallistuja pääsi pohtimaan omaa kertynyttä ammatillista osaamistaan ja sen myötä sitä, mitä osaamista haluaa lähteä kehittämään. Tavoitteena oli, että osallistuja asettaa itselleen tavoitteita opiskelun ajalle. Näihin palattiin HOKS-keskustelussa. Plussana oli se, että keskusteluissa kirkastui, mihin suuntaan haluaa viedä työelämäänsä, kertoo Janne Laulumaa, kurssin toinen ohjaaja.  

Digiosaamisen lisäksi osallistujat saivat uskallusta

Rohkaistuin, sain itsevarmuutta. Näin osallistujat kuvasivat koulutuksen antia.  

– Moni kertoi, että uskaltaa nyt nähdä uusia mahdollisuuksia niin työpaikalla kuin työelämässä yleensä. Tai että on varmempi olo palata työelämään. Osa sai varmistuksen siitä, että jo osaa paljon, kuvaa Kuusenaho.

– Digi-itsetuntoa määrittää usein enemmän oma mielikuva digitaidoista kuin käytännön suoriutuminen. Digi-itsetunto ei riipu koulutusasteesta eikä ammattialasta, toteaa koulutushankkeen työryhmän jäsen, kulttuurisihteeri Inka Ukkola.

– Pohdittavaksi jää, miten itsetuntoa voisi parantaa. Voisiko keinoja olla esimerkiksi positiivinen palaute työpaikalla, vaihtelevat tehtävät tai tehtävässä selkeästi määritellyt digitaitovaatimukset, Ukkola miettii.

Lisätietoa

Työväen Sivistysliiton koulutusasiantuntijat ja verkkokurssin ohjaajat:
Pinja Kuusenaho, 044 340 3566, pinja.kuusenaho@tsl.fi
Janne Laulumaa, 040 590 6878, janne.laulumaa@tsl.fi

Yhteyshenkilö TJS Opintokeskuksessa:
Inka Ukkola, 040 706 4548, inka.ukkola@tjs-opintokeskus.fi

Koulutuksen moduulit

Kaikille yhteinen: Aloitusmoduuli – Oppimisen suunnittelu
Vapaavalintaiset:

  • Perusdigitaidot työssä
  • Tiedonhakutaidot ja tietoturva
  • Monilukutaito
  • Yhteisöllinen toiminta verkossa
  • Yhteisöllinen media ja ammatilliset verkostot
  • Kirjoittamisen taidot
  • Kansalaisen digitoiminta
  • Mobiilityöskentely
  • Tekoäly ja työelämän digitaalisten osaamistarpeiden ennakointi

Lisää uutisia